zondag 7 april 2013

Lentebloesem - appeltje

Lentebloesem


Lentebloesem doet mij denken aan het ontluiken van kleine bloemetjes, mooie kleuren, welriekende geurtjes,... Dat beeld begint eindelijk te kloppen met ons weerbeeld van vandaag :). Al zal ik maar niet te hard roepen...Geniet er maar ten volle van zou ik zeggen vandaag!

Het doet me eveneens terugdenken aan het bezoeken van boomgaarden in de lagere school. Alle geuren en kleuren van de lente verbind ik er op de ene of andere manier aan. Dat bracht me op het idee om jawel............appeltjes te maken.  Leuk om het interieur wat op te fleuren. Maar je kan zoiets ook gebruiken als naamkaarthoudertje bij bijvoorbeeld een diner of feestje.

En om in de sfeer te blijven heb ik 2 kaartjes gemaakt van een roodborstje in appelbloesem en een vinkje in kersenbloesem. Bij hobbyjournaal 97 zat een leuk knipvel van Amy Design dat ik hiervoor kon gebruiken. Op blz. 35 zag ik 2 borduurcreaties met dit knipvel gemaakt. Borduren op kaarten, daar heb ik mij nog niet mee bezig gehouden, maar het zijn soms zulke mooie patronen dat ik bij deze creaties inspiratie kreeg om met swirls te werken zodat die krulletjes ook terugkomen.

Ben benieuwd wat jullie van deze 3 creaties vinden. De foto's van de kaarten zal ik later posten.

Het maken van het appeltje verloopt in enkele stappen:

  1. Snij 25 cirkels uit. Je kan dit eventueel ook ponsen. Ik heb ze gesneden met een NT Cutter C-1500P op maat 4;
  2. Ril de cirkels in het midden. Ik heb hiervoor de Ultimate Pro gebruikt. Als je het cirkeltje tegen de binnenste rand legt (zie foto), kan je hem direct in het midden rillen;
  3. Plooi alle cirkels op de rillijn;
  4. Kleur met de krijtjes. Hiervoor gebruikte ik een tissue met terpentine om het groene, rode en gele krijtjes uit te wrijven. Bovenaan groen. Onderaan rood. Door te beginnen aan de zijkantjes zodat de buitenkant harder van kleur is dan de binnenkant. Zo krijg je een mooi kleurverloop. Met het gele krijtjes lichtjes in het middenste gedeelte. Nadien kan je op de randen van de geplakte cirkels met een wattenstaafje naar kleur bijkleuren;
  5. Plak nu alle cirkels met één zijde aan elkaar en versier met een steeltje, appelbloesem, ... en het appeltje is klaar!





2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om zo'n appeltje te maken. Ziet er lekker vrolijk uit.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee om zo appeltjes te maken.
    Ik zocht naar de kaartjes, maar die komen nog......niet goed gelezen dus....
    Ik moet nog even geduld hebben.

    Groetjes Sippie.

    BeantwoordenVerwijderen